donderdag 9 februari 2012

Een bijzondere stage

Kunst en cultuur centrum H19

Ik ben een 16 jarige beginnend artiest, muzikaal en beeldende kunst, op zoek naar ideeën voor mijn toekomst in de kunst.
En waar zou ik beter kunnen zoeken dan bij H19?

Over H19
H19 is een centrum van kunst en cultuur in Oosterhout. Ze geven beeldende kunst en muziek, maar ook bijvoorbeeld dans en fotografie. Ze zijn ‘het laatste verzet’ tegen de afnemende populariteit van kunst & cultuur onder de jeugd.

Dit doen ze door zoveel mogelijk mensen te werven en om regelmatig informatie te geven op scholen en gratis kennislessen te organiseren.
H19 is niet een hangplek voor cultureel-actieve jongeren. Ze geven ook lessen aan bijvoorbeeld basisschool kinderen, ouderen en senioren.
Het fundament van H19 bestaat uit de artiesten die er werken. Muzikanten, fotografen, schrijvers en kunstenaars helpen de jongeren om zich cultureel te uiten.

H19 en H21
Kunst en cultuur centrum H19 is gevestigd in twee gebouwen, H19 en H21.


In H19 en H21 worden beide muzieklessen gegeven, maar er wordt meer gefocused op muziek in H21 dan in H19. Tegelijkertijd wordt er in H21 bijna geen beeldende vorm, dans of theater wordt gegeven.

Vakken
Muziek
Er wordt veel muziek gegeven op H19. In dat gebouw zijn verschillende oefenruimtes en op H21 zijn de oefenruimtes het belangrijkst. Bassisten, drummers, gitaristen en pianisten zullen zich er meteen thuis voelen, maar ook bijvoorbeeld saxofonisten en contrabassisten kunnen er terecht.

De leraren zijn uitermate bekwaam en zullen je helpen met het leren van een (of meerdere) instrumenten. De docenten zijn bedreven in meerdere instrumenten. Mijn leraar basgitaar bijvoorbeeld geeft ook les in contrabas en ik weet zeker dat hij ook gitaar en piano kan spelen.

Dans en theater
Van deze vakken weet ik helaas weinig op H19, aangezien ik daar geen

stage liep. Ik weet wel dat er veel aan dans en theater gedaan (Ik heb een grote interesse in theater, maar ik heb al tijd tekort en dat zou bijna niet te doen zijn samen met scholing en andere hobbies).


Beeldende Kunst

Beeldende kunst is de richting waar ik stage heb gelopen. Drie docenten: John, Maaike en Henk.
Er werd voornamelijk les gegeven aan basis- school kinderen, maar een keer per week was er ook een klas met kinderen van mijn leeftijd. Bij deze groep heb ik me tijdens de stage zelf ook ingeschreven.

Ik moest bepaalde dingen uitdelen bij kinderen, zagen repareren, kinderen helpen met bepaalde dingen en natuurlijk helpen om het lokaal te schoon te maken na sluitingstijd. Het is ook de moeite waard om te vertellen dat alle kunstenaars ook echt kunstenaars zijn in hun vrije tijd. Ook dat John, een van de leraren van mijn leeftijdgroep is heel erg geintereseerd in muziek. Tijdens het opruimen van het lokaal zaten we bijvoorbeeld heel de tijd te praten over Jimi Hendrix en andere muziek helden.

Overige Cursussen

Verder zijn er nog andere cursussen. Fotografie bijv. en ook specifiek gerichte cursussen en workshops.

Conclusie

De muzikanten, artiesten, dansers, etc. hebben allemaal een baan naast dit werk voor H19.
Maar uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde: de jeugd positief beïnvloeden op gebied van kunst en cultuur. Ik heb opgeruimd, geholpen, gerepareerd, gesneden, geknipt, gewassen enz. Ik heb ongelofelijk genoten van deze stage. Daarom ga ik elke donderdag terug naar H19 en elke maandag naar H21. Ik wil verder op het artistieke vlak.

Sebastian Roman Kolaszewski, GL4a